woensdag 9 november 2011

stage HPC

1.     Mijn doelen voor  deze stage
-          Leren controle houden over een klas op een plezierige manier voor zowel docent als leerling
-          Les openen en afsluiten op een gecontroleerde en rustige manier
-          Persoonlijk contact kunnen leggen met leerlingen
-          ruimte gaan innemen in het klaslokaal
-          mezelf niet meer negatief over mezelf uitlaten in de klas en aan mijn houding werken zodat ik leer om de kracht uit te stralen die een leraar autoriteit geeft en laat zien dat hij/zij boven de leerlingen staat. 
Met welke (leer) activiteiten (leertaken) wil ik mijn doelen bereiken?
-          Een lesje in elkaar zetten met een stukje theorie, een opdracht en een reflectie
-          Leerlingen een huiswerkopdracht laten maken en deze beoordelen
-          Leerlingen helpen met mijn kennis van de beeldende kunsten
-           Bij verschillende leraren meelopen om zoveel mogelijk verschillende lesmethode´s te zien
Welke leeractiviteiten/ taken heb ik uitgevoerd om mijn doelen te bereiken?
-          lesje maken
-          lesje geven
-          werk van leerlingen beoordelen
-          de les openen (zowel samen als individueel)
-          de les afsluiten (zowel samen als individueel)
Heb ik mijn doelen voor deze stage bereikt?
Ja en nee. Als ik mijn doelen stap voor stap langs ga zie ik dat ik op weg ben om ze te bereiken en zie ik ook dat dat nog wel een tijdje gaat duren. Sommige doelen gaan over een onderdeel van het lesgeven; les openen en afsluiten. Dit heb ik tijdens mijn stage een paar keer geoefend en aan het eind van mijn stage heb ik een les geopend op een hele rustige en gecontroleerde manier. De doelen die gaan over het zijn van een leraar; ruimte innemen, controle houden. Die beheers je helaas nog niet meteen, hiervoor is ervaring nodig en die doelen die ik niet gehaald heb ga ik dus ook meenemen naar mijn volgende stages.
Gelukt:  mezelf niet negatief over mezelf uitlaten – les gecontroleerd beginnen
Niet gelukt:  houding in de klas, ruimte innemen
Voor de langere termijn: controle houden – persoonlijk contact – autoriteit

Wat vond ik ervan?
Het waren een aantal gezellige weken met Miriam en Marlies, ik heb veel gelachen en met verwondering gekeken naar leraren in actie. Ik kon me in het begin niet voorstellen dat je 5 dagen in de week van 8 tot 5 en soms nog wel langer op school bent  en elk uur les te moeten geven. Het kostte dus veel meer werk dan ik dacht. Dingen voorbereiden, nakijken, opzoeken en bijhouden wat je hebt gedaan met welke klas etc. Ik had in het begin het gevoel dat het toch minder voor mij was dan ik dacht, maar aan het eind toen ik wat beter in mijn schoenen stond en ook wist wat ik kon maken was het erg leerzaam en leuk.
Ik heb een soort voorproefje gekregen van hoe het kan zijn als een klas naar je luistert en je samen met hen kunt les geven in plaats van proberen ze iets bij te brengen waar ze geen zin in hebben.

1.     Reflectie
Wat heb ik geleerd?
Dat ik met een heel verkeerd beeld van het vak docent en het concept kinderen deze school binnenliep en dat mijn idee van lesgeven heel eenvoudig zou zijn.  Zo werkt het dus niet. Alle leraren die ik ontmoet heb hadden ontzettend veel aan hun hoofd. Ze moesten rekening houden met al hun klassen, het huiswerk van al die klassen, de opdrachten, cijfers, absenten, problemen en natuurlijk elk individu en het niveau per kind. Hier komt al het voorbereiden van de lessen en het nakijken van het huiswerk nog bij. Elke dag als ik rond een uur of 4 klaar was en naar huis toe ging bleef mijn stagebegeleidster nog op school om allerlei dingen te regelen en af te maken. Een leraar zijn is een druk beroep en met kinderen omgaan komt daar nog eens bij.
 
Mijn idee van lesgeven was dus een beetje anders dan hoe het er in het echt aan toe gaat. Nu na 9 weken heb ik een veel realistischer beeld op gebouwd over hoe het is om eens aan de andere kant van het bureau te gaan.
In het begin ging het wat stroef omdat ik gewoon niet gewend  ben om ‘de baas’ te zijn over kinderen die maar 5 jaar jonger zijn dan ik. Hoe ik mijzelf opstel in de klas en hoe ik overkom is ontzettend belangrijk als het gaat om de aandacht van kinderen vast weten te houden. Ik dacht dat het moeilijkste zou zijn om een interessante les te geven, maar dat ik ze aan het eind van deze stage zover had om stil naar me te luisteren was al een overwinning die smaakte naar meer.
Ik ben heel erg enthousiast over sommige dingen die we mochten doen: beoordelen, opruimen met de kinderen, ons eigen lesje maken en geven. Dat laatste vond ik hartstikke leuk om te doen omdat dat het meeste leek in echt lesgeven.

Ik heb geleerd dat houding en uitstraling alles is voor een leraar, kinderen zijn als honden. Ze ruiken en voelen alles aan je. Mijn verwachtingen voor deze stage waren ook te hoog gegrepen maar na afloop ben ik hartstikke blij met het resultaat wat ik in mijn eerste 9 weken voor elkaar gekregen heb. Dat ik niet te snel moet gaan werd meteen duidelijk, het  goede van niet meteen doen maar eerst kijken is wel dat je steeds weer wat nieuws ziet of opmerkt aan een klas. Als het even niet gaat heeft het heel veel nut om gewoon even 5 minuten te gaan zitten en de klas alleen maar te observeren. Zo krijg je weer een overzicht en kun je met vernieuwde rust verdergaan.

Ik heb fouten uit mijn houding gehaald, trucjes uitgeprobeerd om mijn zwaktes te overbruggen en meegemaakt hoeveel werk het is om opdrachten te verzinnen en goed te laten uitvoeren. Alles staat nog in het begin stadium maar voor een start heb ik veel van het voor de klas staan meegekregen en een duidelijk idee waar ik aan wil werken de komende stages.

Mijn verwachtingen voor het docentschap 11-09-10

Waar sta ik nu?. Op dit moment, in mijn 2e week van mijn nieuwe opleiding die mij moet klaarstomen als creatief persoon met een lerarenbevoegdheid heb ik nog heel weinig ervaring met het echte lesgeven. Ik heb in het verleden wel eens kinderen vermaakt met spelletjes en opdrachtjes maar ze echt een vak leren gaat een nieuwe ervaring en uitdaging worden. Ik zie mijzelf nu nog alleen maar tegenover de leraar zitten en heb ik nog steeds de houding van een leerling. De leerling wordt onderwezen door de docent in het vak van de docent. Dat is iets wat ik nu weer zoals al vele jaren meemaak. Men leert mij iets. Het grote verschil is alleen dat ik niet langer de rol heb van leerling maar binnenkort zelf de docent moet zijn. Ik verwacht dat het een nieuw perspectief voor mij zal openen, de andere kant van het bureau zal laten zien en ontdekken. Wat voor leraar wil ik gaan worden, hoe wil ik de klas laten werken en wat voor dingen ga ik ze leren? Allemaal vragen die ik heel graag wil gaan beantwoorden deze jaren.Het weten waar je het over hebt is alleen maar de theorie van het vak. Ik hoop vooral te leren kijken in het hoofd van de toekomstige leerling en hen op een creatieve manier te helpen met hun weg naar de toekomst. Niet alleen de theorie en de praktijk van het vak, maar ook vooral het omgaan met mensen. Het bedenken van leuke opdrachten, zien waar ieder individu mee aankomt lijkt me heel inspirerend, leuk om te doen en mee te maken. Jezelf zo opstellen dat er voor jou en voor je leerling een prettige werkomgeving ontstaat. Mijn andere doel is om zelf zoveel mogelijk te leren en te begrijpen zodat ik niet alleen anderen kan inspireren maar zelf ook steeds gemotiveerd blijf om creatief te zijn en mezelf te blijven ontwikkelen.